Oppilaskuljetukset puhtailla ajoneuvoilla pähkinänkuoressa
- Hankintajuristit

- 18.8.
- 2 min käytetty lukemiseen
Elokuussa käynnistyi koulujen syyslukukausi ja samalla lähtivät liikkeelle oppilaskuljetuksien ajoneuvot. Kuntien oppilaskuljetuksen järjestämisvastuuseen vaikuttaa perusopetuslain ja tieliikennelain lisäksi laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) eli niin sanottu puhtaiden ajoneuvojen laki.
Puhtaista ajoneuvoista annetun lain piiriin kuuluvat ajoneuvohankinnat
Puhtaista ajoneuvoista annettua lakia sovelletaan kaikkiin hankintalain EU-kynnysarvon ylittyviin ajoneuvohankintoihin. Ajoneuvohankinnalla tarkoitetaan ajoneuvon ostoa, vuokrausta, leasingvuokrausta ja osamaksukauppaa. Palveluhankintojen osalta lakia sovelletaan vain tiettyihin hankintanimikkeistön hankintoihin. Sen sijaan puhtaista ajoneuvoista annettua lakia ei sovelleta ajoneuvolain 20.2 §:n 1 kohdan mukaisiin M1-luokan henkilöautoihin, jotka on erityisesti rakennettu tai muunnettu siten, että ajoneuvossa voi matkustaa yksi tai useampi henkilö pyörätuolissaan istuen ajoneuvon ollessa tieliikenteessä. Puhtaista ajoneuvoista annetun lain tarkoituksena on edistää ajoneuvokannan uudistumista kasvattamalla nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa. Kuntien hankinnoilla tarkoitetaan kuntien itse hankkimien sekä kunnan järjestämisvastuulla olevien palveluiden hankkimista palveluntuottajalta sopimukseen perustuen.
Henkilöautoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja koskevat vaatimukset
Puhtaista ajoneuvoista annetun lain mukaan henkilöauto tai kevyen hyötyajoneuvo on ympäristöystävällinen ja vähäpäästöinen, kun sen hiilidioksidipäästöt ovat enintään ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla 50 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Kuntien tulee varmistaa, että molemmilla hankinta-ajanjaksoilla ajoneuvohankintoina hankittujen ja palveluhankintoina hankittujen palveluiden tuottamiseen käytettyjen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen kokonaislukumäärästä on vähintään, alueellisen jaon mukainen vähimmäisosuuden mukaisesti, 50 %, 35 % tai 20 % määriteltyjä ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita henkilöautoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja. Laki on ottanut kuntien maantieteellisyydessä oikeudenmukaisuuden huomioon siten, että suuremmilla kaupungeilla on velvollisuus hankkia 50 prosenttia ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita henkilöautoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja, kun taas Pohjois-Suomen maakunnissa vastaava osuus on viidesosa pitkien välimatkojen vuoksi.
Toisella hankinta-ajanjaksolla ympäristöystävällisen ja energiatehokkaan henkilöauton ja kevyen hyötyajoneuvon hiilidioksidipäästöt saavat olla 0 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Siten ajoneuvohankinnoissa henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen kokonaislukumäärästä käytännössä vähintään 38,5 % tulee olla täyssähköautoja. Kuntien hankintojen osuudet toisella hankinta-ajanjaksolla löytyvät tarkemmin lain liitteistä.
Hankintojen tasapaino: velvoitteet ja kilpailu
Käytännössä kilpailutuksen suunnittelussa saattaa herätä kysymyksiä siitä, kuinka hankinta voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen. Haasteena voi olla tasapaino lainsäädännön velvoitteiden ja markkinoiden todellisen tarjonnan välillä. Erityisesti pienissä kunnissa tarjoajien määrä on rajallinen ja liian tiukka hankinnan kohteen määrittely voi kaventaa kilpailua ja nostaa hankintahintaa. Kuitenkaan lakisääteisten velvoitteiden täyttämättä jättäminen ei ole vaihtoehto. Kun hankinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen, vaiheistettuun toteutukseen ja esimerkiksi avoimeen markkinavuoropuheluun, kunta voi täyttää lakisääteiset velvoitteensa ilman, että kilpailu kaventuu tai kustannukset nousevat kohtuuttomiksi. Näin oppilaskuljetusten järjestäminen tukee paitsi koululaisten liikkumista myös laajemmin ilmastotavoitteita ja vastuullista julkista hankintaa.