Hankintajuristien Markkinaoikeuskoulu osa 2: Markkinaoikeusvalitus vireille, miten edetä?
- Hankintajuristit

- 15.7.
- 3 min käytetty lukemiseen

Tämä artikkeli on toinen osa Hankintajuristien Markkinaoikeuskoulu-artikkelisarjaa, jossa käydään vaiheittain ja kattavasti läpi hankinta-asioiden muutoksenhakuprosessi ja mitä sen eri vaiheissa tulisi erityisesti huomioida. Ensimmäisessä osassa käsittelimme keskeisiä asioita muutoksenhakuprosessin aloittamisesta sekä siitä, kenellä on oikeus valittaa, millä perusteilla ja mitä määräaikoja on noudatettava.
Tässä osassa siirrytään seuraavaan prosessin vaiheeseen eli siihen, miten edetä sen jälkeen, kun markkinaoikeusvalitus on tullut vireille. Markkinaoikeusvalituksen vireilletulolla on vaikutuksia, jotka sekä tarjoajan että hankintayksikön on tärkeää tunnistaa. Tämä artikkeli esittelee valituksen vireille tulon vaikutukset hankintapäätöksen täytäntöönpanoon, hankinnan väliaikainen järjestämisen vaihtoehdot sekä mahdollisuuden oikaista hankintapäätöstä ja keskeyttää hankinta valituksen vireille tulon jälkeen.
Valituksen vireille tulon vaikutus hankinnan täytäntöönpanoon eri EU-hankinnoissa ja kansallisissa hankinnoissa
EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa sekä kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankintalain liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa ja käyttöoikeussopimusten hankinnoissa hankintayksikkö ei saa tehdä hankintasopimusta, jos asia on saatettu valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Sama koskee EU-kynnysarvon ylittäviä suorahankintoja ja kansallisen kynnysarvon ylittäviä liitteen E mukaistan palvelujen suorahankintoja.
Jos sopimus halutaan täytäntöönpanokiellosta huolimatta solmia, markkinaoikeudelta tulee vaatia täytäntöönpanon sallimista. Markkinaoikeus voi sallia täytäntöönpanon, jos se katsoo, että täytäntöönpanon sallimisen edut ovat suurempia kuin vastapuolelle, muiden oikeuksille tai yleiselle edulle aiheutuva haitta.
Muissa kansallisissa hankinnoissa kuin liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa vastaavaa automaattista täytäntöönpanokieltoa ei ole. Valittajan on tällöin erikseen vaadittava markkinaoikeudelta täytäntöönpanokieltoa. Markkinaoikeus arvioi tällöin täytäntöönpanon kieltämistä samojen edellä mainittujen lähtökohtien perusteella. Hankintayksiköllä on myös mahdollisuus antaa markkinaoikeudelle kirjallinen sitoumus olla panematta päätöstä täytäntöön markkinaoikeuskäsittelyn aikana, jolloin markkinaoikeuden ei tarvitse ratkaista täytäntöönpanon keskeyttämistä koskevaa asiaa väliaikaisella päätöksellä.
Mikäli hankintayksikkö rikkoo täytäntöönpanokieltoa, markkinaoikeus voi todeta hankintasopimuksen tehottomaksi ja määrätä hankintayksikön maksamaan seuraamusmaksun valtiolle.
Hankinnan väliaikaisen järjestämisen vaihtoehdot
Käytännössä suurimmassa osassa tapauksista valituksen vireilletulo pysäyttää hankintamenettelyn, eikä hankintayksikkö voi tehdä lopullista hankintasopimusta ennen kuin hankintalain edellytykset täyttyvät. Joissain tilanteissa hankintaa ei voida lykätä – esimerkiksi, jos kyse on kriittisten palvelujen jatkuvuuden turvaamisesta. Hankintalaki sallii hankintayksikön järjestää hankinta väliaikaisesti, jos hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Tällainen syy voi liittyä esimerkiksi hankintayksikön lakisääteisten tehtävien toteuttamiseen.
Lainsäädäntö ei rajoita sitä, kenen kanssa väliaikainen sopimus voidaan tehdä. Hankintayksiköllä on siis oikeus valita sopimuskumppani myös tarjouskilpailuun osallistumattomien joukosta, jos muut ehdokkaat eivät ole käytettävissä esimerkiksi hankintalain mukaisten poissulkemisperusteiden vuoksi. Sopimuskumppanin valinnassa on aina kuitenkin huomioitava toimittajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu.
Tärkeää on, ettei hankinnan väliaikainen järjestäminen saa estää markkinaoikeuden mahdollisuutta kumota hankintapäätöstä, kieltää virheellisen menettelyn jatkamista tai velvoittaa sen korjaamiseen. Väliaikaisjärjestelyt on siis suunniteltava siten, etteivät ne rajoita muutoksenhaun vaikuttavuutta. Väliaikaisjärjestelyiden osalta tyylillisesti sovitaan muun muassa, että hankintayksiköllä on oikeus irtisanoa sopimus, kun markkinaoikeus on antanut valitusasiassa päätöksen.
Hankintayksikön itseoikaisumahdollisuus, sen määräajat ja edellytykset
Vireille pannusta valituksesta huolimatta hankintayksiköllä on oikeus korjata tekemänsä virheellinen päätös tai muu oikeusvaikutuksia sisältävä ratkaisu oma-aloitteisesti hankintaoikaisun avulla. Hankintaoikaisun tekeminen on mahdollista kahdessa tilanteessa. Hankintaoikaisu voidaan tehdä, jos päätös perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen, tai jos päätöksen tekemisen jälkeen on ilmennyt uutta tietoa, joka voi vaikuttaa ratkaisuun. Hankintaoikaisupäätöksessään hankintayksikkö voi poistaa tai peruuttaa aiemman päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen.
Hankinnan ottamisesta käsiteltäväksi hankintaoikaisuna on ilmoitettava markkinaoikeudelle ja myös tehty uusi päätös on toimitettava markkinaoikeudelle. Mikäli oikaisu poistaa valituksen kohteena olevan virheen siten, ettei valittajalla enää ole oikeussuojan tarvetta, markkinaoikeus voi poistaa asian käsittelystään antamatta ratkaisua pääasiassa. Tällöin usein jää käsiteltäväksi syntyneiden oikeudenkäymiskulujen korvaaminen.
Itseoikaisu voidaan panna vireille omasta aloitteesta 90 päivän kuluessa alkuperäisen päätöksen tekemisestä.
Hankintaoikaisusta tehty päätös on itsessään muutoksenhakukelpoinen – myös siitä voidaan valittaa markkinaoikeuteen.
Hankinnan keskeyttäminen markkinaoikeusvalituksen vireille tulon jälkeen
Lisäksi on syytä mainita, että hankintayksikkö voi keskeyttää hankintamenettelyn myös valituksen vireilläolon aikana, mikäli siihen on todellinen ja perusteltu syy. Myös näissä tilanteissa valitus raukeaa pääasian osalta, ja markkinaoikeus ratkaisee enää kysymyksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta.
Lopuksi
Hankintavalituksen ollessa vireillä sekä hankintayksikön että valittajan on erityisen tärkeää huolehtia, että kaikkiin markkinaoikeuden pyyntöihin reagoidaan ajoissa ja vastauksissa tunnistetaan kaikki juridisesti merkitykselliset seikat. Markkinaoikeusprosessi vaatii usein valittajankin puolelta toimia myös valituksen toimittamisen jälkeen. Merkityksellisten seikkojen tunnistaminen voi olla haastavaa, ja siksi on suositeltavaa kääntyä kokeneen ammattimaisen oikeusavustajan puoleen. Hankintajuristeilla on pitkä kokemus hankintoja koskevista valitusasioista. Avustamme niin hankintayksiköitä kuin valittajia menettelyn kaikissa vaiheissa.